Suurimmat ja pienimmät voittomarginaalit
Suurimmat voittomarginaalit
Osakilpailu | Rata | Vuosi | 1. | 2. | Ero
|
---|
Portugalin GP | Oporto | 1958 | Stirling Moss | Mike Hawthorn | 5.12,75
|
Belgian GP | Spa | 1963 | Jim Clark | Bruce McLaren | 4.54,0
|
Ranskan GP | Rouen | 1962 | Dan Gurney | Tony Maggs | 1 kierros *
|
Saksan GP | Nürburgring | 1968 | Jackie Stewart | Graham Hill | 4.03,2
|
Espanjan GP | Montjuich | 1969 | Jackie Stewart | Bruce McLaren | 2 kierrosta **
|
Saksan GP | Nürburgring | 1958 | Tony Brooks | Roy Salvadori | 3.29,7
|
Pescaran GP | Pescara | 1957 | Stirling Moss | Juan Manuel Fangio | 3.13,9
|
Belgian GP | Spa | 1951 | Giuseppe Farina | Alberto Ascari | 2.51,0
|
Belgian GP | Spa | 1953 | Alberto Ascari | Luigi Villoresi | 2.48,2
|
Australian GP | Adelaide | 1995 | Damon Hill | Olivier Panis | 2 kierrosta ***
|
Sveitsin GP | Bremgarten | 1952 | Piero Taruffi | Rudi Fischer | 2.37,2
|
* vastaava aika noin 4 minuuttia 20 sekuntia
** vastaava aika noin 3 minuuttia 50 sekuntia
*** vastaava aika noin 2 minuuttia 40 sekuntia
Pienimmät voittomarginaalit
Osakilpailu | Rata | Vuosi | 1. | 2. | Ero
|
---|
Italian GP * | Monza | 1971 | Peter Gethin | Ronnie Peterson | 0,01
|
Yhdysvaltain GP | Indianapolis | 2002 | Rubens Barrichello | Michael Schumacher | 0,011
|
Espanjan GP | Jerez | 1986 | Ayrton Senna | Nigel Mansell | 0,014
|
Itävallan GP | Österreichring | 1982 | Elio de Angelis | Keke Rosberg | 0,050
|
Italian GP ** | Monza | 1969 | Jackie Stewart | Jochen Rindt | 0,08
|
Ranskan GP | Reims | 1954 | Juan Manuel Fangio | Karl Kling | 0,1
|
Ranskan GP | Reims | 1961 | Giancarlo Baghetti | Dan Gurney | 0,1
|
Kanadan GP | Montreal | 2000 | Michael Schumacher | Rubens Barrichello | 0,174
|
Australian GP | Melbourne | 2023 | Max Verstappen | Lewis Hamilton | 0,179
|
Itävallan GP | Österreichring | 2002 | Michael Schumacher | Rubens Barrichello | 0,182
|
Britannian GP | Aintree | 1955 | Stirling Moss | Juan Manuel Fangio | 0,2
|
Italian GP | Monza | 1967 | John Surtees | Jack Brabham | 0,2
|
Espanjan GP *** | Jarama | 1981 | Gilles Villeneuve | Jacques Laffite | 0,22
|
Monacon GP | Monaco | 1992 | Ayrton Senna | Nigel Mansell | 0,215
|
San Marinon GP | Imola | 2005 | Fernando Alonso | Michael Schumacher | 0,215
|
Hollannin GP | Zandvoort | 1985 | Niki Lauda | Alain Prost | 0,232
|
Italian GP | Monza | 2002 | Rubens Barrichello | Michael Schumacher | 0,255
|
Unkarin GP | Hungaroring | 1990 | Thierry Boutsen | Ayrton Senna | 0,288
|
Singaporen GP | Singapore | 2010 | Fernando Alonso | Sebastian Vettel | 0,293
|
Euroopan GP | Nürburgring | 2002 | Rubens Barrichello | Michael Schumacher | 0,294
|
Hollannin GP | Zandvoort | 1955 | Juan Manuel Fangio | Stirling Moss | 0,3
|
Ranskan GP | Reims | 1956 | Peter Collins | Eugenio Castellotti | 0,3
|
* Ensimmäisen ja neljännen ero oli 0,18 s sekä ensimmäisen ja viidennen ero 0,61 s.
** Ensimmäisen ja neljännen ero oli 0,19 s.
*** Ensimmäisen ja viidennen ero oli 1,24 s.
Suurimmat kärkikolmikon erot
Osakilpailu | Rata | Vuosi | 1. | 2. | 3. | Ero
|
---|
Saksan GP | Nürburgring | 1956 | Juan Manuel Fangio | Stirling Moss | Jean Behra | 7.38,3
|
Monacon GP | Monaco | 1968 | Graham Hill | Richard Attwood | Lucien Bianchi | 4 kierrosta [1]
|
Saksan GP | Nürburgring | 1952 | Alberto Ascari | Giuseppe Farina | Rudi Fischer | 7.10,1
|
Ranskan GP | Reims | 1950 | Juan Manuel Fangio | Luigi Fagioli | Peter Whitehead | 3 kierrosta [2]
|
Pescaran GP | Pescara | 1957 | Stirling Moss | Juan Manuel Fangio | Harry Schell | 6.46,8
|
Ranskan GP | Rouen | 1962 | Dan Gurney | Tony Maggs | Richie Ginther | 2 kierrosta [3]
|
Belgian GP | Spa | 1963 | Jim Clark | Bruce McLaren | Dan Gurney | 1 kierros [4]
|
Saksan GP | Nürburgring | 1958 | Tony Brooks | Roy Salvadori | Maurice Trintignant | 5.11,2
|
Espanjan GP | Montjuich | 1969 | Jackie Stewart | Bruce McLaren | Jean-Pierre Beltoise | 3 kierrosta [5]
|
Saksan GP | Nürburgring | 1954 | Juan Manuel Fangio | José Froilán González, Mike Hawthorn | Maurice Trintignant | 5.08,6
|
- vastaava aika noin 7 minuuttia 20 sekuntia
- vastaava aika noin 7 minuuttia 10 sekuntia
- vastaava aika noin 5 minuuttia 40 sekuntia
- vastaava aika noin 5 minuuttia 30 sekuntia
- vastaava aika noin 5 minuuttia 10 sekuntia
Pienimmät kärkikolmikon erot
Osakilpailu | Rata | Vuosi | 1. | 2. | 3. | Ero
|
---|
Italian GP | Monza | 1971 | Peter Gethin | Ronnie Peterson | François Cevert | 0,09
|
Italian GP | Monza | 1969 | Jackie Stewart | Jochen Rindt | Jean-Pierre Beltoise | 0,17
|
Espanjan GP | Jarama | 1981 | Gilles Villeneuve | Jacques Laffite | John Watson | 0,58
|
Australian GP | Melbourne | 2023 | Max Verstappen | Lewis Hamilton | Fernando Alonso | 0,769
|
Abu Dhabin GP [1] | Yas | 2016 | Lewis Hamilton | Nico Rosberg | Sebastian Vettel | 0,843
|
Monacon GP [2] | Monaco | 2012 | Mark Webber | Nico Rosberg | Fernando Alonso | 0,947
|
Belgian GP | Spa | 2024 | George Russell [3] | Lewis Hamilton | Oscar Piastri | 1,173
|
Singaporen GP | Singapore | 2023 | Carlos Sainz | Lando Norris | Lewis Hamilton | 1,269
|
Kanadan GP | Montreal | 2003 | Michael Schumacher | Ralf Schumacher | Juan Pablo Montoya | 1,355
|
Ranskan GP | Reims | 1953 | Mike Hawthorn | Juan Manuel Fangio | José Froilán González | 1,4
|
Kiinan GP | Shanghai | 2004 | Rubens Barrichello | Jenson Button | Kimi Räikkönen | 1,469
|
Monacon GP | Monaco | 2022 | Sergio Pérez | Carlos Sainz | Max Verstappen | 1,491
|
Australian GP | Melbourne | 2009 | Jenson Button | Rubens Barrichello | Jarno Trulli | 1,604
|
Monacon GP | Monaco | 2010 | Mark Webber | Sebastian Vettel | Robert Kubica | 1,675
|
Monacon GP | Monaco | 2003 | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher | 1,702
|
Kanadan GP | Montreal | 1999 | Mika Häkkinen | Giancarlo Fisichella | Eddie Irvine | 1,796
|
Euroopan GP [4] | Jerez | 1997 | Mika Häkkinen | David Coulthard | Jacques Villeneuve | 1,803
|
Belgian GP | Spa | 1989 | Ayrton Senna | Alain Prost | Nigel Mansell | 1,824
|
- Ensimmäisen ja neljännen ero oli 1,685 s.
- Ensimmäisen ja neljännen ero oli 1,343 s.
- Tämä oli kärkikolmikon ero maalissa, mutta ensimmäisenä maaliin tullut George Russell hylättiin kilpailun jälkeen.
- Ensimmäisen ja neljännen ero oli 1,919 s.
Ajanotosta
- Ensimmäinen formula ykkösten MM-osakilpailu oli Britannian GP 1950 Silverstonessa. Silloin ajanotto toimi kymmenesosasekunnin tarkkuudella.
- Indy 500 -kilpailuissa ajat otettiin sadasosasekunnin tarkkuudella silloin, kun se kuului MM-sarjaan (1950–1960).
- Espanjan GP 1951 Pedralbesissa oli Indyn jälkeen ensimmäinen MM-osakilpailu, jossa ajat otettiin 0,01 sekunnin tarkkuudella.
- Britannian GP 1954 Silverstonessa oli viimeinen kilpailu, jossa kaikki ajat otettiin vain sekunnin tarkkuudella.
- Britannian GP 1956 Silverstonessa oli viimeinen kilpailu, jossa aika-ajon ajat otettiin vain sekunnin tarkkuudella. Kilpailussa käytettiin jopa sekunnin kymmenyksiä.
- Yhdysvaltain GP 1971 Watkins Glenissä oli ensimmäinen kilpailu, jossa ajat otettiin sekunnin tuhannesosan tarkkuudella.
- Saksan GP 1976 Nürburgringillä oli viimeinen kilpailu, jossa ajat otettiin vain kymmenyksen tarkkuudella.
- Saksan GP 1981 Hockenheimissa oli viimeinen kilpailu, jonka ajanotto ei toiminut tuhannesosasekunnin tarkkuudella.
- Kanadan GP 1981 Montrealissa oli viimeinen kilpailu, jonka lopputulokset ilmoitettiin vain sadasosasekunnin tarkkuudella. Sen sijaan aika-ajotulokset ja kilpailun nopein kierros ilmoitettiin tarkemmin. Siitä lähtien kaikki ajat on ilmoitettu tuhannesosasekunnin tarkkuudella.
F1-ruutu /
F1-tilastot /
Radat ja kilpailut
F1-radat ja kilpailumaat